Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.06.2023 07:01 - © А защо ли ни е пък да сме честни?
Автор: kvg55 Категория: Забавление   
Прочетен: 5551 Коментари: 14 Гласове:
9

Последна промяна: 06.06.2023 17:29

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
05.06.2023г.

     Младеж на не повече от 25–26 години, наметнал си фанелата на гърба и привързал ръкавите ѝ отпред, сякаш е тръгнал да изкачва Черни връх, в "Денят започва" самонадеяно ни обяснява за Денков и Габриел, които били близо до съставяне на правителство и на прага на властта, какво ще роди "целувката между Борисов и Петков" 
image

Младежът се изказа 5 пъти, като в първите три изказвания употреби израза "ако трябва да бъдем честни", а в четвъртото употреби "честно да ви кажа". Дори второто си изказване започна с "ако трябва да бъдем честни". Едно от коментиращите момичета пък употреби израза "честно казано". И това не в приятелски разговор, а в публична изява, пред аудитория.
Ей, кога тези деца успяха да станат нечестни и това да бъдат честни вече се е превърнало в екзистенциален за тях проблем, колебаейки се "трябва ли", "не трябва ли" да бъдат честни?
Необуржоазното общество, в което живеем, не одобрява и не толерира нечестността, според нашите идеолози на това общество. Моралът на буржоазния филистер изключва такъв порок.
Но трябва да се признае, че специално буржоазните писатели–моралисти от епохата на стария капитализъм, са доста критични към морала на класата от която произхождат и към която принадлежат, което им прави чест, защото са надраснали ограничеността на обществото, в което са живели. Те повечето са французи и затова са се изказали предимно хумористично.
Никола дьо Шамфор (1740–1794) е френски писател–моралист.
"Господин Т … разправяше веднъж, че ако човек извърши в обществото някоя честна и смела постъпка, воден от благородни и достойни подбуди, след това трябва да изтъкне някоя не толкова честна и груба подбуда, за да намали завистта", разказва дьо Шамфор.
Но нашият Алеко е по конкретен :
– Мигар почитаемото правителство, начело на Народната партия, към която се числи всичко "честно, благородно и интелигентно", няма да получи утре, на 1 януари 1897 година хиляди честитявания и подкрепи за борба с калната опозиция, към която се числи всичко "безчестно, подло и невежествено";
– Е добре, драги борци – бих извикал аз на ветрогонците, – за какво беше вашата борба? Какво спечелихте вие? – Вятър! Законност и свобода, ха–ха–ха … Глупци! (…) Какво разбра ти от живота? Остана честен, ще кажеш, и плаваш из облаците в съзнание на своята честност! … Глупец, счупена пара не струва твоята гладна честност. Спечеленият с упорен честен труд хляб, ще кажеш ти е по–сладък от амврозий. Какво заблуждение! Не, нещастнико, хлябът си е хляб, а богатата трапеза е наслаждение, твоята стаичка е мрачна килия, а разкошният дом е наслаждение, твоите идеи са вятър, а моето злато е наслаждение. Разбра ли? Е добре, още веднъж те питам, какво спечели ти в своята упорита борба? Ти мечтаеше за свобода и правда, а аз тънех в блажено упоение от неограничена с никакви закони и с никаква морал власт; ти почна да роптаеш против тая власт – аз те натиках в участъка и когато по милост ти хвърлях една кора хляб, аз на блестяща трапеза, окръжен с жени и песни, внушавах неведомо за теб наслаждение …".
Това е бай Ганьо – класическият български буржоа в десетилетията след Освобождението.
Алеко измисли и израза "агитация чрез морално влияние". Такава агитация по негово време практикували полицията и стражарите на министър–председателят Стефан Стамболов.
А преди Алеко и Христо Ботев е разкрил моралния образ на зараждащият се български буржоа : "Едно време и аз имах нещастие да мисля, че честността стои по–високо от шкембето и от гражданските приличия, но дълговременната опитност и здравият разум ме увериха, че вътрешната красота не струва ни пребиена пара?. Тряба да ви кажа и това, че ако нашите колонисти и нашите граждани да би били малко по–умни, то не би ме избрали за депутатин и не би ми дали неограничена власт да решавам тяхната съдба. Те твърде добре знаеха, че моята ръка е научена да бърка в чуждите джебове, че моята душа е везана и че на моето сърце лежат твърде важни прегрешения. Кой им е крив? Аз имам обичай да служа само на силните и на богатите, които отделят масчица и за моето чувство".
Хенрик Дембицки е полски и румънски художник – живописец (портретист, баталист), карикатурист, илюстратор, литограф, полски писател и революционер, действал като военен кореспондент в Руско–турската война (1877 – 1878 година).
Хенрик Дембицки е личният карикатурист на Христо Ботев и затова е наричан създател на българската политическа карикатура.
image

Произхождението на букурещките български нотабили, карикатура във вестник "Тъпан"

Дори бащата–основател Томас Джеферсън е забелязал противоречието между житейската цел на буржоата – материалното му забогатяване – и моралът му :  
"Не съм забелязал честността на хората да расте с богатството им", отбелязва той.
Днес намираме безброй примери за нечестност сред политиците – къде другаде, ако не там?
Приказките на младежа по телевизията са плод повече на глупост и неопитност, на липса на самонаблюдение, отколкото на действителното притежаване от него на порока "нечестност".
Виж, политиците, българските в частност, дори и по–младите от тях, са изпечени негодници.
Явор Божанков (възраст 33 години) :
– народен представител в XLIX НС (2023–) от коалиция "ПП "ПП" – Коалиция "ДБ", член на ПП "Продължаваме промяната";
– народен представител в XLVIII НС (2022–2023) от коалиция "БСП за България", член на  БСП, секретар на парламентарната група;
– народен представител в XLVII НС (2021–2022) от коалиция "БСП за България", член на  БСП;
– народен представител в XLVI НС (2021–2021) от коалиция "БСП за България", член на  БСП;
– народен представител в XLV НС (2021–2021) от коалиция "БСП за България", член на БСП;
– народен представител в XLIV НС (2017–2021) от коалиция "БСП за България", член на БСП,  възраст 27 години, протеже на председателя на БСП Корнелия Нинова.
Задължително и непременно трябва да се каже, спомене и изтъкне, че лицето Явор Руменов Божанков е юрист! Което означава, че има изработен усет към врътките в живота.
А откакто с Филип Димитров адвокатите влязоха в управлението на държавата, Република България тръгна назад и надолу.
Моралното качество "честност" е предмет и на Моралния кодекс на строителя на комунизма :
– Честност и справедливост, нравствена чистота, простота и скромност в обществения и личен живот;
– Непримиримост към несправедливостта, тунеядството, нечестността, кариеризма и враждата, се казва в Кодекса.
Общественият морал е надстроечен елемент от обществото и като такъв е функция на базата – производствените отношения. А личният морал на отделния член на обществото се определя от класата, към която той принадлежи, тоест от икономическите условия, в които той живее. 
"… икономическата структура на обществото в дадена епоха образува реалната основа, с която при последна сметка се обяснява цялата надстройка на правните и политическите институции, както и на религиозните, философските и други [между тях и морала] възгледи през всеки даден исторически период …
Но щом като виждаме, че всяка от трите класи на съвременното общество – феодалната аристокрация, буржоазията и пролетариатът – има свои особен морал, оттук можем да направим само извода, че хората съзнателно или несъзнателно черпят своите нравствени възгледи при последна сметка от практическите отношения, върху които се основава тяхното класово положение, тоест от икономическите условия, в които те произвеждат и разменят блага", обяснява Фридрих Енгелс в "Анти–Дюринг"
image

Ровейки се из Интернет да търся мисли за честността открих, кой е първоизточника на израза "ако трябва да бъдем честни". Това е германският журналист Себастиан Фитцек, който е казал : "Ако трябва да сме напълно честни, всъщност не искаме да опознаем напълно нашата голяма любов. Само благодарение на своите тайни тя никога няма да ни омръзне …".
А защо трябва да бъдем честни, когато днес честността не се цени и даже ти носи вреда?
Е, как защо?! Та Рачко Пръдлето го е казал : "Името е нищо, но човек, като е честен, тогава и името е красно … Като е човек с честта си, то и името … а челяк защо живей? За една чест и за едно красно име … ".

https://bnt.bg/news/balgariya-na-kartata-na-evropeiskiya-turizam-mozhem-li-da-stanem-atraktivna-destinaciya-318625news.html
https://bg.wikiquote.org/wiki/%D0%9D%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0_%D0%B4%D1%8C%D0%BE_%D0%A8%D0%B0%D0%BC%D1%84%D0%BE%D1%80
https://bg.wikiquote.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%BE_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2
https://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=1&WorkID=14526&Level=3
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B5%D0%BD%D1%80%D0%B8%D0%BA_%D0%94%D0%B5%D0%BC%D0%B1%D0%B8%D1%86%D0%BA%D0%B8
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%AF%D0%B2%D0%BE%D1%80_%D0%91%D0%BE%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2
https://www.parliament.bg/bg/archive
https://kafeneto.wordpress.com/2019/08/02/%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D0%BA%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D1%81-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F-%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D0%B8/
https://www.marxists.org/bulgarsky/m-e/works/BKP50/T20/BKP50-20.pdf
https://www.slovo.bg/old/vazov/podigoto/pod1_30.htm


© Красимир Говедаров, експерт




Гласувай:
9


Вълнообразно


1. nedovolen - Може би неслучайно случайно пос...
05.06.2023 08:20
Може би неслучайно случайно постинга е в деня на Свети Дух. Както е видно, зомбивизора го подминава.
:)))
цитирай
2. kvg55 - До 1. nedovolen
05.06.2023 08:29
Естествено е, че ще го подмине. Свети дух е православен празник.
А виж, в неделя по телевизията ни поздрави пастор от Евангелската петдесятна църква.
цитирай
3. blog13 - Ей, кога тези деца успяха да станат ...
05.06.2023 11:11
kvg55 написа:
Ей, кога тези деца успяха да станат нечестни


Малко след като станаха всезнаещи. Сега проблемът им е не дали знаят всичко на тоя свят (понеже са се научили да питат всеки път чичко Гугъл и са в постоянен контакт с него), а дали да споделят истините които чичкото само на тях им казва и по телевизията или да ги затаят благоразумно.
цитирай
4. kvg55 - До 3. blog13
05.06.2023 11:32
Ха–ха–ха!
Интересен феномен. Знаят всичко без да са извъшвали умсвена дейност – не са се съмнявали, не са търсили други източници, не са мислили върху прочетеното.
цитирай
5. blog13 - Общественият морал е надстроечен ...
05.06.2023 11:39
kvg55 написа:
Общественият морал е надстроечен елемент от обществото и като такъв е функция на базата – производствените отношения.


Тука си в грешка. Общественият морал е функция на базата. А пък базата е е функция на надстройката. Производствените отношения, не можеш да ги туриш само в базата, така както не можеш да отделиш надстройката на едно производствено предприятие от базата на това производствено предприятие.

Всъщност, тука грешката ти напълно съвпада с грешката (или лъжата) на Маркс. Той твърди, че главните обществени отношения са тия в базата. И това са именно производствените отношения. Фундаментална грешка. Епохална грешка. Гениална и конгениална.

... И после членовете на компартията се чудят, как им направиха номера с перестройката. Ми не са разбрали Маркс и Ленин. Ако бяха разбрали, щяха да разберат и къде е лъжата/грешката.

Та по същество. Имаш главни обществени отношения. Тези главни отношения не са в базата. А са между базата и надстройката. И това е Кръговратът на Общественото Йерархическо Взаимодействие. Много обичам да го обяснявам това нещо. И всеки път кога го обяснявам, не се намира никой който да се опита даже да ме опровергае. Та движението надолу по йерархията е по същество разделение на труда. То започва с вида труд, който се намира най-горе на върха на йерархията. От което следва, че движението надолу по йерархията е същевременно и управление от елита на власт. Това нисходящо йерархическо движение е дясно по своята същност. В него има и понятие за частна собствност, която обаче е по същество частна собственост над върховното работно място.

Обратното движение е обратна (намаляваща) йерархическа система. В движение нагоре обществото се противопоставя на елита на власт. То го регенерира и рециклира. Но колкото е по многобройно обществото, толкова нуждата от организирането на това възходящо йерархическо движение е по-неумолима. Без правилна организация, това движение е фактически блокирано. Ако бъде организирано правилно то ще бъде отпушено. За да се случи това е нужна правилна обратна йерархическа система. А така също и някои други особености, които съм обяснил в темите си по въпроса с избирателната система. Защото въпросната правилна обратна организация е по същество избирателна система.
Когато правилната обратна йерархическа организация бъде внедрена, ще имаме баланс между частната собственост над върховното работно място в йерархията и обществената собственост над върховното работно място в йерархията. Сега имаме монопол над въпросното работно място.

Възходящото йерархическо движение е по същество ляво. Без неговото правилно организиране нямаш друго освен растеж на дясното за сметка на лявото. През соца не си имал ляво а си имал дясно. Поради обяснените току що причини.
цитирай
6. blog13 - Ха–ха–ха! Интересен феномен. ...
05.06.2023 11:47
kvg55 написа:
Ха–ха–ха!
Интересен феномен. Знаят всичко без да са извъшвали умсвена дейност – не са се съмнявали, не са търсили други източници, не са мислили върху прочетеното.


Те си знаят още от малки. Малки капризни дечица, които обясняват на баба и дедо че бонбонът е сладък, а хапчето горчи. Родителите им ги поощряват. И те така са свикнали - да учат другите още преди да са се научили. Сега мислят че ще ни открият топлата вода, но не знаят че самите те не са я открили все още. Като разберат ще бъдат много изненадани.
цитирай
7. blog13 - Прочее, обозначаването на върха на ...
05.06.2023 11:57
Прочее, обозначаването на върха на йерархията с думата "надстройка" е грешно. Такова обозначаване автоматически вкарва хората в заблуждение. Защото надстройката е нещо, което е построено по-късно. Т.е. него не го е имало в миналото. Имало е само база. Но това не е така. И в учебниците по марксизъм от които учехме и в средните училища много интересно теорията изпадаше в противоречие, но никой ученик не успяваше да забележи (а за учителите не знам - те и да са забелязвали, не са казвали, още повече че нямаше ученик който да им опонира).

Та значи на нас ни обясняваха, че в първобитното общество в надстройката му не е имало сложни институции, т.е. надстройката му е била проста.

Т.е. и в първобитното общество е имало надстройка. И кога в такъв случай се е появила надстройката, след като е надстройка, т.е. нещо построено по-късно? Отговорът е - надстройката е възникнала едновременно с базата. Защото няма как да имаш йерархическа система, без да имаш и база и надстройка. Всъщност базата е йерархическата система. Надстройка нямаш. Имаш връх и основа.

Кога е възникнала йерархията? Веднага след като хаосът се е подредил в някаква обща подчиненост. Но не е сигурно че е имало хаос. А проявленията на хаосът дори днес може да са само малки отклонения от световния порядък.
цитирай
8. kvg55 - До 7. blog13
05.06.2023 14:14
Нищо грешно няма. Базата на обществото не е къща. Влизайки в отношения при добиването на храна, веднага е възниквал и въпроса "как да се разпредели", "най–напред да се нахранят децата и жените", "да се остави запас" и прочие.
цитирай
9. blog13 - Нищо грешно няма. Базата на обще...
05.06.2023 14:38
kvg55 написа:
Нищо грешно няма. Базата на обществото не е къща. Влизайки в отношения при добиването на храна, веднага е възниквал и въпроса "как да се разпредели", "най–напред да се нахранят децата и жените", "да се остави запас" и прочие.


Смисълът на думичката "надстройка", поне на български език означава, нещо което е надстроено над нещо друго. Значи имаме момент в който надстройката я е нямало, а нещо другото го е имало.

В реалността обаче, винаги е имало йерархия. Само че, примерно преди да се появи човекът, йерархическата пирамида е изглеждала по друг начин. Не е имало човечество, което днес е йерархическия връх. Но е имало друг йерархически връх, който по същество е бил йерархически връх.

Аналогично, след като се появил човекът, първоначално йерархическият връх бил вождът на племето. Евентуално съвет на старейшините. По-късно с растежа на населението, степента на разделение на труда нараства. Адам Смит казва правилно, че степента на разделение на труда, т.е. броя на видовете труд и съответно стоки е в пряка зависимост от броя на населението. Прочее, и според Дарвин е така при образуване на видовете - колкото повече индивиди има в един биологичен вид, толкова повече видове се образуват от него.

Та с нарастване степента на разделение на труда (броя на населението), йерархическият връх става все по-сложен. Но не е имало момент в който да няма йерархически връх. И следователно, думичката "надстройка" е грешна. Не зная как е на немски в оригиналния Маркс. Но си мисля, че преводачите през соца бяха на ниво и са превели по най-качествения възможен начин. Т.е. най-вероятно оригиналният Маркс си е точно такъв.
цитирай
10. kvg55 - До 9. blog13
05.06.2023 14:48
Нищо грешно няма. Човешкото общество не е къща, на което базата е мазето и покривът надстройката. Влизайки в отношения при добиването на храна, веднага е възниквал и въпроса "как тя да се разпредели", "най–напред да се нахранят децата и жените", "да се остави запас" и прочие. Така че, едновременно с влизането на хората в икономически отношения, са възниквали и морални отношения. Религиозната и филофската надсройка са възникнали по–късно, когато човекът е имал свободно време да мисли за странични неща извън добиването на храна явления.
Все пак възникването на човешкото общество е обективен процес. То не е измислено от хората и построено с тесла и мистрия.
цитирай
11. blog13 - Влизайки в отношения при добива...
05.06.2023 14:54
kvg55 написа:
Влизайки в отношения при добиването на храна, веднага е възниквал и въпроса "как да се разпредели"


Но за да се разпредели едно нещо, първо трябва да го има. Ако го няма, няма и какво да разпределяш. Всяко нещо което човек потребява, представлява преработена базова природна суровина. Която се взима на готово от природата. И това нещо не може да се промени. Но светът се е променил от ония времена (които прочее никой днешен човек не е наблюдавал в оригинал, а всеки се опитва да си ги представи логически). И как се е променил - това е такъв железен факт?

Значи ако на единият край в началото на времето (възникването на човечеството) сме имали въпрос, как да се разпредели това което се добива от огромната база (природата), в другият край на времето, т.е. днес, и евентуалното вече обозримо бъдеще, ние имаме ясно нямаляваща база от която надстройката (човечеството) взима базови суровини на готово за производство на всичко.

Т.е. тенденцията е ясна - базата намалява, защото надстройката расте. При такава тенденция, как вървим към великият комунистически принцип "От всекиго според способностите, всеки му според потребностите."? Това е принцип на преразпределение. Т.е. той е морален принцип. И този морален принцип има претенция да замени досегашните морални принципи.

Но "има нещо гнило в Дания" - въпросният комунистически принцип на преразпределение може да се тълкува двойнствено. Примерно, какво значи "всекиму според потребностите"? На човек му трябва много малко за да живее. Доказано в е концлагерите.

А какво значи "от всекиго според способностите" - всъщност това е почти същото. Защото човек винаги има резерви, които да даде - човешките възможности са големи. Човек може да даде всичко от себе си, като изразходи и последните си сили в името на обществото.

После вече, може тия които управляват да изкарат, че едни имат потребности да карат Бентли и да ходят на командировка с круизи в името на обществото; а пък други нямат такава нужда.

И нещо повече, тия които управляват ще казват на масата от обществото, какво иска и какво не иска.

цитирай
12. blog13 - Нищо грешно няма. Човешкото общ...
05.06.2023 15:11
kvg55 написа:
Нищо грешно няма. Човешкото общество не е къща, на което базата е мазето и покривът надстройката. Влизайки в отношения при добиването на храна, веднага е възниквал и въпроса "как тя да се разпредели", "най–напред да се нахранят децата и жените", "да се остави запас" и прочие. Така че, едновременно с влизането на хората в икономически отношения, са възниквали и морални отношения. Религиозната и филофската надсройка са възникнали по–късно, когато човекът е имал свободно време да мисли за странични неща извън добиването на храна явления.
Все пак възникването на човешкото общество е обективен процес. То не е измислено от хората и построено с тесла и мистрия.


Обективен процес е всичко което съществува. Обективен процес е и винаги в някаква степен субективното отражение на реалността, дори и от най-обективното човешко съзнание. Обаче, както учи и марксизмът, практиката е единствен критерии за обективността на всяка теория. Т.е. ако някой греши, но обществото го е послушало, впоследствие следва най-обективния процес - проверка на теорията от практиката. Обикновено нищо не абсолютно сбркано, иначе няма да работи. Но трябва усъвършенстване. Обективната реалност го изисква.

На определен етап в древността са възникнали философските схващания. Но днешните философски схващания не са същите. Те са се променили. При това много. И не изведнъж са се променили.
По аналогичен начин, за дълъг период от време са възникнали и древните схващания (философски религиозни и всякакви).

Но това организирано мислене на обществото, произлиза от първобитното мислене на обществото. Човешкото съзнание произлиза от съзнанието (надстройката) на предшестващите животински видове. Нищо не се е появило изведнъж и от нищото. А малко по малко, бавно и за дълъг период.

Разпределението го има и при животните. То е в инстиктите им. И те мислят първо за децата. Има и разпределение на задълженията. Даже при насекомите го има - последната капка мед когато той свършва се дава на пчелната майка.
цитирай
13. born - Намирам за Мое твърде смислено п...
05.06.2023 23:02
Намирам за Мое твърде смислено постижение това, че сполучих да убедя един от племенниците Ми да се откаже да става адвокат след получаване на правистката му диплома. По противоречива и неморална професия не бих могъл да си представя. Да защитаваш за пари противно на всякакви морални ценности очевидни и доказани престъпници, използвайки витиеватите законодателни полюции на други потенциални (и не само) престъпници е против всякакви човешки разбирания за справедливост и морал.
© St. Born Taratancijskij & Ta6akmakanskij - Honorary General major Comodor of First women's body division of Taratancian armed forces & first LEGAL expert of TTAF.

цитирай
14. kvg55 - До 13. born
06.06.2023 10:17
Свети,
Званието ти те задължава да вършиш само богоугодни дела!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kvg55
Категория: Забавление
Прочетен: 5758365
Постинги: 2808
Коментари: 25802
Гласове: 34181
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031